شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۶
۰ نفر

تایم: چندی پیش اندرولی باترز خبرنگار مجله تایم به غزه سفر کرد. این سفر برای او با سفرهای دیگر به فلسطین متفاوت بود

زیرا این بار غزه تحت حاکمیت حماس قرار دارد و به همین دلیل ارتباطش با دنیای خارج قطع شده است. این خبرنگار مشاهدات خود را در غزه تحت محاصره در وبلاگ شخصی خود نوشته است.

گذرگاه « عرز» که از راههای ورود به غزه است به پایانه فرودگاهی می‌ماند که به  هیچ کجا راه ندارد. بعد از نشان دادن گذرنامه و کارت خبرنگاری وارد ساختمان شیشه‌ای با هواکش و تقریبا خالی شدم و از یک راهروی طولانی که به نظر می‌رسید هواپیمایی در آن سوی آن منتظر مسافران باشد عبور کردم. اما آن راهرو هیچ راه خروجی نداشت.

در انتهای آن در فلزی پنهانی بود که برای تک تک مسافران باز می‌شد. از این در گذشتم و از اسرائیل خارج شدم. در خارج از آن در نه افسر کنترل روادید بود و نه مامور گمرک. تنها دالانی قفس مانند  با پارکینگی نیمه خالی که تنها چند تاکسی در آن توقف کرده بودند. این آرام‌ترین مسیر عبور مرزی در خاورمیانه است.

نوار غزه اکنون نزدیک به 50 روز است که در محاصره اسرائیل قرار دارد. تقریبا مسیر ورود همه محموله‌های دریایی به غیر از محموله‌های بشردوستانه به این شهر مسدود می‌شود و هیچ محموله‌ای هم از شهر خارج نمی‌شود.  اسرائیلی‌ها می‌گویند در واکنش به شلیک موشک از غزه به سوی آنها این مسیر را مسدود کرده‌اند.

اما حقیقت آن است که این محاصره بخش مهمی از راهبرد  آمریکا و اسرائیل برای منزوی کردن حماس و گروه‌های فلسطینی در شهر غزه است. مبنای این راهبرد  آن است که با فشار به غزه، فلسطینیان این شهر از حماس رویگردان می‌شوند و به سوی فتح تمایل پیدا می‌کنند. اما محاصره غزه دقیقا نتیجه عکس این را می‌دهد.

خسارت اقتصادی که این محاصره به اقتصاد غزه وارد کرده مصیبت‌بار است. بیکاری به بیش از 87 درصد رسیده و نزدیک به 79 درصد جمعیت این شهر از طریق کمک‌های غذایی سازمان ملل سیر می‌شوند.

سخنگوی سازمان بازرگانی غزه و یکی از هتل‌داران این شهر می‌گوید، اقتصاد غزه بر تولیدات سبک، صادرات کشاورزی و حقوق و دستمزدی مبتنی است که کارگران با کار کردن در اسرائیل به این شهر می‌آورند. به گفته این مقام فلسطینی اگر این محاصره 2 هفته دیگر ادامه یابد، اقتصاد غزه فرو می‌پاشد.

اکثر فلسطینیان شهر غزه مسئولیت این شرایط ناگوار اقتصادی را با اسرائیل می‌دانند و می‌گویند که فلسطینیان اکنون هیچ کنترلی بر مرزهای شهر غزه ندارند. مردم عادی و سیاستمداران فلسطینی در این مورد اتفاق نظر دارند که مسئولیت شرایط کنونی غزه با اسرائیل، آمریکا و فتح است.

اکثر مردم غزه با پشت سر گذاشتن دوران حکومت جنگ سالاران که شهر غزه را به حالت فلج درآورده بود اکنون از اینکه حماس کنترل اوضاع را به دست دارد بسیار خشنودند.

رئیس بزرگترین کارخانه شهر غزه که شیرینی و بستنی تولید می‌کند اما اکنون مدتی است کاملا تعطیل شده در این باره می‌گوید، فتح و ابومازن ما را به این روز انداخته‌اند. او می‌گوید فتح تنها به دنبال اقدامات مفسدانه خود بوده و هست.

مدیران تجاری و بازرگانان در غزه می‌گویند بیکاری و فقر مردم را به سوی افراط‌گرایی کشانده و اکنون تحریم‌های اسرائیل هیچ جایی برای دید مثبت فلسطینیان به تل‌آویو باقی نگذاشته است.

«قاضی» که مدیر یک کارخانه واردات مصالح ساختمانی در غزه است می‌گوید، مردم غزه اسرائیل را نمی‌خواهند. تا به حال تنها بخش خصوصی با اسرائیل روابط خوبی داشت اما حالا به خاطر این شرایط و تحریم‌های سخت همه غزه به دشمنان اسرائیل تبدیل شده‌است.

اول اوت

کد خبر 28171

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز